Monday, August 8, 2016

Bencana Bukit Antarabangsa bersama Amerool & Haja

 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang 

 Tempat Gelaran: Rumah Teres Berbukit
Lokasi: Jalan Wangsa 9, Taman Wangsa Ukay, 68000 
Ampang, Selangor, Malaysia
Tarikh: 29/01/2014 Petang Rabu
Jam: 04:30 PM
Kamera: DSLR Canon EOS 550D
Koordinat Lokasi: 3.188170, 101.769567 (google map)
Bersama : Amerool & Jaja

Baiklah, selepas kerja penyelongkaran terakhir di Rumah Dr.Frenzy bersama amerool, seminggu lepas itu, aku mengajak amerool skali lagi dengan ditemani oleh kembar aku, Jaja yang teringin nak tengok keadaan lokasi berikutnya yang terletak di Bukit Antarabangsa.

Ini "lawatan" kali ke-3 aku kesini selepas pertama kali dengan geng "The Origin" pada tahun 2009 untuk mencari Highland Tower dan kali kedua berseorangan untuk melihat kawasan sekitar situ pada waktu siang.

Lokasi berikutnya telah diberi oleh seorang akak bernama Hunny yang dahulunya aktif sebagai geng cari entiti jugak, cuma sekarang dah berkurangan kerana sudah berkeluarga.

Kami bertiga gerak dari rumah dan tiba di lokasi pada jam 04.45pm.

Sempat Jaja isi angin tayar

Papan Tanda untuk ke Bukit Antarabangsa

diekori rapat oleh jaja

Inilah Rumah Besar Berbukit

Keadaan salah satu pintu rumah
Jaja & Amerool

Permandangan Dari Lereng Bukit

Terdapat 1 rumah kecil di bawah sana

setelah puas melihat kasawan sekeliling, dan memandangkan ianya telah masuk waktu orang balik kerja, dengan pantas kami menerjah ke dalam rumah untuk melihat keadaan dalam rumah teres berbukit tersebut.

Pada waktu ni, banyak kereta lalu-lalang dan menengok aktiviti kami di depan rumah teres berbukit tersebut dengan kehairanan. Untuk mengelakkan sebarang soal-jawab dengan penduduk mahupun polis, cepat2 aku dan amerool masuk ke 1 rumah yang berdekatan kami dan jaja tinggal di luar untuk menjaga motor.

Aku cuba turun mengikuti tangga dan melihat apa yang ada di tingkat bawah. Aku tak dapat jejak ke tingkat bawah kerana keadaan yang kotor dan busuk dan aku naik semula keatas.

Kami dapati ada 1 rumah yang susah untuk pintu dibuka. Amerool menolak dan kami dapati ada kesan rumah itu masih dalam tinggalan orang kerana kami menemui tilam di atas lantai di ruang tamu.

poster2 dan iklan bertaburan 

rumah yang masih berpenghuni

So, kami bergerak ke rumah sebelah pulak untuk meninjau lebih mendalam dengan turun ke tingkat bawah dan masuk ke tingkat atas.

Untuk pengetahuan pembaca, kami pun kurang pasti kenapa rumah ini dikosongkan dan tidak diruntuh dan dibiarkan begitu saja tanpa sebarang jagaan.

Kami jugak kurang pasti atas kisah keseraman rumah teres berbukit ini, dan aku dapati banyak filem dan drama buat penggambaran disini.

papan tanda kedai makan berhampiran

amerool meninjau pemandangan dari sudut dalam rumah

inilah sudut permandangan dalam rumah

kesan retakan

bersepah, kotor dan busuk

Masa untuk turun ke tingkat bawah. Tiada apa yang pelik berlaku sepanjang berada dibawah, cuma agak berhati2 dengan keadaan tanah yang ada di situ.

Boleh dikatakan tempat di tingkat bawah memang dipenuhi sampah. Tak larat nak dok bau busuk kat situ, cepat2 aku segera naik ke tingkat atas semula.

Kelibat jaja menunggu dari tingkat atas

Dari sudut bawah rumah

Ah, lagi satu, bila berada di dalam rumah, ada ruang kosong (aku kurang pasti kenapa ia kosong sebegitu), dan disitu amatlah bahaya kerana tiada sebarang pemegang besi yang terpacak di celah dinding tersebut.

Kalau kurang berhati2, boleh terus ke bawah...fuh...

Pemandangan dari luar rumah

sebenarnya, banyak rumah yang kena masuk, tapi disebabkan kami datang agak lambat, dan orang sekeliling asyik perhatikan aktiviti kami, so kami tak dapat selongkar kesemua rumah yang ada.

Banyak tulisan dicoret di dinding rumah tersebut

sebelum kami berangkat untuk turun ke bawah lereng bukit tersebut untuk melihat 1 rumah tersorok, kami sempat perasan ada 1 rumah kosong jugak di hujung jalan masuk kawasan sini.

Tapi, kami tak dibenarkan masuk atas dijaga oleh Pengawal Keselamatan. Kami bertanya pada beliau sejarah rumah ini, tetapi beliau menjawab tidak tahu langsung pasal rumah tersebut atau rumah teres berbukit tersebut dikosongkan.

Rumah kosong 

Setelah kami keluar dari kawasan tersebut, segera aku mencari jalan untuk memasuki lereng bukit tersebut. Ianya agak sukar kerana masa yang diambil untuk menemui jalan tesebut memakan masa dalam 20minit dan waktu sudah hampir pukul 6.30pm.

Setiba saja kami ke pintu masuk jalan lereng bukit tersebut, aku menyuruh amerool sediakan kamera untuk ambil gambar disitu.

Kami tidak turun dari motor dan cuma ambil gambar dari atas motor kerana langit dah mula gelap dan kami ingin beredar cepat dari situ kerana banyak anjing liar berkeliaran di kawasan tersebut.

Apa yang aku dapati dari melihat rumah tersebut dari jauh, rumah tersebut seperti masih diduduki oleh orang cuma dikhuatiri atas keselamatan, kami tidak cuba untuk merapatkan diri kami ke kawasan rumah tersebut.
Inilah rumah kosong di bawah lereng bukit tersebut

Permandangan dari bawah

1 lagi rumah tinggal di bahagian dalam,terselindung dengan pokok tumbang...

1 hari nanti...

baiklah,selepas dalam 5minit meninjau kawasan sekeliling, dengan banyak kehadiran anjing liar berkeliaran disitu, maka kami bertiga gerak pulang ke rumah menamatkan perjalanan kali ini.

Kami singgah dulu di kedai makan di area permaisuri untuk rehatkan badan dahulu sebelum pulang ke rumah. Disitu kami masing2 bertukar cerita tentang pengalaman masuk ke kawasan sebegitu tadi.

Jaja - "Oh, Gitu Rupanya..."

Admin

Amerool tunggu air minumannya sampai...

Baiklah, ulasan untuk peninjauan kami di rumah teres lereng bukit ni, tidaklah kami cakap ia tidak menyeramkan, tapi ia lebih kepada bencana alam yang menimpa pada tahun 2008 dahulu...

sebab apa rumah kawasan situ ditinggalkan kosong dan dibiarkan begitu, kami tidak dapat tahu cerita selanjutnya, dan kami tidak dapat menemui sesiapa yang mengetahui pasal tempat berkenaan..

Walaupun ia mempunyai struktur rumah yang menarik, tapi ia agak terbatas bagi melanjutkan sebarang aktiviti pencarian atas dasar keselamatan yang patut diutamakan dahulu...

Aku cadang dengan amerool untuk terjah kawasan itu pada waktu malam bagi melihat kawasan itu dan merasai keadaan pada waktu gelap disitu dan meninjau apa yang ada disitu..

Selepas aktiviti ini, aku dan amerool bersama kini-isteri amerool, Eyna, pergi menerjah sekali lagi buat kali terakhir masuk ke Asrama Lelaki KUIIM @ Taman Riviera, Ampang bagi mencuba nasib untuk melihat kawasan itu buat kali terakhir (ia dalam proses pengubahsuaian).

Salam Paranormal

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Faisal "Awiengs" Mahamud

Admin/Ketua "The Origin" FatalFrame09

No comments: