Saturday, January 2, 2010

Destinasi Seram/Road Tour At KL

PADA 27/05/09..IAITU PD HARI RABU

aku yg bosan dok rmh,sbb time tu cuti semester untuk sem3(nk masuk sem4 time tu,skrg dah last sem,sem7),time cuti ni plak aku xwat pe2 pun,keje pun mcm malas lgi,bek baik aku update blog aku n cari lokasi baru sekitar dlm kl n selangor...so aku pun mmg dah xwat pe pagi tu,trus mandi,n g charge bateri camera untuk pergi ke tmpt2 yg aku xprnh lg pergi pd waktu pagi...(nk wat kelainan,cube cari pda waktu pagi)...

so pd mulanya nak ajak la org skali untuk pergi wat bnda2 ni,aku pun antar la msg kat smua kwn2 yg agak free time tu,tp smua berada di luar kwsan(?)...so nk xnk,aku kena la g sorg2,so dlm kol 10.30AM , aku terus menghidupkan enjim motor aku dan bergerak ke 7eleven dlu untuk membeli bekalan mknn...antaranya air tin coke,biskut tiger,gula2 dan roti 60sen...(lawa awek jga counter 7E tu..hehe)..

then trus aku gerak menuju ke zoo negara dlu..aku yg xprnh lg pergi zoo negara sorg2 sblum ini try jugak redah g sana...ngan niat untuk melihat kwsan blkg zoo yg dikatakan "berhantu"...hmpir 15minit menuju dari kl-ulu klang,tiba la aku di hadapan zoo negara...mula2 aku ambik gmbr kat dpn zoo negara,then masuk ke dlm pendudukan blkg zoo tu...

tp kan...stlah aku masuk,masuk ke dlm,then baru aku tersedar,yg aku telah sesat hingga termasuk ke dlm kawasan kampung kemensah(pernah popular tmpt ni sbb tmpt pengasas ajaran sesas,Hj.Kahar dok sini)..then aku pun naik seram ngan org2 kat sini,pandang semacam je kat aku,aku pun wat bodoh je la...redah la smpai ke sungai...sungai ape ntah...


So,ni la MINI WATERFALL kat kampung kemensah...(mcm ne aku leh tersesat dlm ni?)

aku yg mlas nk turun dr motor,ambik gmbr sungai dari atas...

oklah,slpas dlm 5minit aku dok tgk2 sungai tu,aku pun kluar balik dari kampung kemensah..yela,dengan kwsan nye yg agak menyeramkan,ngan org2nye lgi,then aku pun pecut laju motor aku kluar dari situ...perjlnan nk masuk-keluar pun dah hampir masa 6-8minit...aku pun berhenti kt dpn zoo negara...untuk mengambil bbrp gmbr di dpan ni..kirenya aku xjmp jlan nk masuk ke blkg zoo negara ketika ini..huhuhuhu

jambatan untuk menyeberang ke zoo negara...

papan tanda ZOO NEGARA...(dah lame xmasuk dlm zoo ni..hahaha)

so,aku pun ambikla gmbr sendiri(dah tu,xde org nk teman aku)..berada di dpan pintu zoo...


dah ambik pemandangan di dpn zoo negara,aku berpikir untuk nk menuju mane slpas itu,then aku teringat yg zoo negara tidak jauh dengan HIGHLAND TOWER...so aku pun teruskan perjalanan ke taman hillview untuk melihat HT pd waktu siang..adakah HT kelihatan seram pd waktu pagi mcm pda waktu mlm...?aku melihat tank minyak motor,baru 1/4 je kurang,so aku terus menuju ke HT,tp sblum tu,aku teringat yg aku nk try masuk bukit antarabangsa(aku dan "the origin" prnh sesat ke dlm bukit antarabangsa)...aku pun trus la pergi ke bukit antarabangsa...

ni la jalan menuju ke bukit antarabangsa...

kelihatan dinding2 bukit yg berhampiran situ..

tiba di JALAN WANGSA 2..berhampiran dgn GIANT

ni la GIANT untuk tmpt aku berehat sebentar(panas gile la tengah hari)


sampai je kat GIANT,aku ambik masa untuk berehat sbntar(sakit bontot plak dok atas motor lama2)hahahaha...aku cube ingat balik jln menuju ke bukit yg prnh runtuh pda tahun 2002 dan akhir tahun 2008...aku pun leh plak tersesat kat dlm kwsan tu..(pdhal kecik je kwsan ni)dah hampir 10minit gak pusing2 kat dlm kwsan tu...baru la aku terjmpa bukit yg runtuh tu...

ni pusat kawalan polis yg berhampiran di bukit antarabangsa...

so,ni la kesan akibat runtuhan tanah di bukit antarabangsa pda thun 2008...

kerja2 pembaikpulih giat dijalankan disini...(jalan byk batu2 dan pasir,so kena bwk motor slow)

ni la penanda aras jalan aku..impian selatan kondominium...lepas tu,aku patah balik...


ni plak taman bukit jaya(sblah ngan kondo impian selatan)...

aku pun patah la balik keluar dari kwsan ini...

kesan runtuhan dari sudut yg berbeza...

kelihatan rumah yg sedia untuk dirobohkan....

okla,hampir kol 12 tengah hari,aku pun xnk abiskan masa lama sgt kt dlm kwsan bukit antarabangsa...so aku pun trus gerak ke HT yg bersebelahan ngan BA,time nk trun BA,ternampakla plak flat makcik aku kat setiawangsa...

ni la flat dkt setiawangsa yg makcik aku dok...(interframe jap)

so,terus aku pecut laju untuk masuk dlm kwsan HT plak..time ni hati aku dah bergegup laju tiba2(myb gementar sbb pergi sorang2)...aku pun smpat la menelan sdkit biskut tiger dan meneguk air tin coke sblum nk masuk ke kwsan HT ni...tp xde la rase seram sgt sbb pagi...hahahahaha....

ni la papan tanda HT sebelum nk masuk HT..

pemandangan HT pada sudut jauh...ni la lorongnye nk masuk ke HT..jauh kan..???

papan MPAJ...nk bina banglo..tp ntah...pe jadi smpai skrg kwsan ni...

hampir dgn banglo kosong(kanan)dan banglo cina yg ada anjing(kiri)...nmpk x HT tu..??


ni la banglo cina yg ada anjing(klu anjing ni menyalak,mst polis datang)


ni plak banglo kosong(yg polis ternmpk "benda" tu dlm ni..)..seram tp nasib baik tgh hari..haha



ok,time ni dah tengah hari,so agak panas dok kat sini...

pintu besar rmh banglo kat sblh HT...seram gak...?ni baru waktu pagi...

cube "zoom" kat dlm dinding2 rmh banglo tu...(siap de no plat plak kt tingkap)

pemandangan dari luar rmh banglo itu...

okla,slpas ambik gmbr dari atas motor,aku pun turun dari motor untuk mengambil langkah rapat ke dpn HT tu...time tu aku dpt lihat HT tu ngan jelas2 pada waktu pagi...dalam hati aku,nk je aku masuk dlm HT tu gak,tp tu la,memandangkan aku sorg2 je,lagipun xbwk pe2 senjata untuk mempertahankan diri,takut de sapa2 kt dlm HT,dlu kan HT ni popular ngan kes geng black metal,org hisap dadah,so untuk keselamatan diri aku,aku pun xnk masuk HT...

ni la HT yg tersegam indah di taman hillview...apa mcm..?lawa x HT..?

ambik side untuk ambik gmbr rmh banglo anjing tu...

so,ni la "PINTU UTAMA" untuk MASUK ke dlm HT...(batu2 tu bkn kubur tau),dan kat sini la gak aku kena tahan ngan polis dulu..

kesan HT yg telah ditinggalkan berbelas2 tahun,kini diam menyepi tegak disitu...

gmbr terakhir sblum beredar dari situ..(leh plak ada pokok pisang yg lain mcm je coraknye)

oklah,stlah mengabiskan masa 15minit kt situ,aku pun beredar la keluar dr kwsan situ...aku singgah di bwh fly-over HT tu...sempat la gak aku menjamah biskut2 n air coke...

ni la alatan2 yg aku bwk untuk sesi prjlnan ini(kamera,topi,biskut tiger dan coke)

ni la fly-over sblum nk masuk HT...gelap tau kat sini pd waktu mlm...

oklah,stlah aku pun buntu seketika,aku pun ambik2 la gmbr kat sini,tgk kenderaan keluar masuk dlm kwsan HT ni,kdg2 org pun tgk aku kat tepi jln ni...tgk jam kat hp,dah dkt kol 1,waktu zohor,so aku pun terpkir2,nk pergi mana slpas ni...?

so aku baru teringat yg dlu ada sbuah kubur kristian dan islam di kampung cheras baru di jln kuari,kat situ dkt ngan downtown cheras,dan juga bersebelahan ngan poliklinik cheras...so aku pun terus la rush ke surau kmpg cheras baru(blkgnye ada kubur islam)...dan dlu aku prnh bljar klas agama kat sini...so smpai je,baiknye timing,azan zohor pun berkumandang...aku pun apa lagi...phm2 je la...:-)

so,ni la surau kmpg cheras baru(slpas solat zohor disini)

skola agama b'sblhan ngan surau itu...teringat memori kat sini dlu pda thun 2004..

nama surau ni "MADRASAH ISLAMIAH BKT.A",kmpg cheras baru...

didalam pembaikpulih di luar surau itu...

so,di dlm waktu tengah hari yg panas terik tu,aku pun cancel nk tgk kubur islam kat blkg surau ni,just tgk dari dlm surau ni je,then aku pun bergerak keluar dari sini,tp time nk blah dari sini,aku pun ternmpk jln nk masuk ke kubur kristian..pe lagi,terus aku bwk motor aku ikut jln tu...

ni la kubur kristian yg berhadapan ngan kubur islam disini...

aku pun xambik masa yg lama nk lpak kat sini,dlm 5minit je,just ambik gmbr2 je,then aku pun kluar la blik tembus kt blkg minyak shell,then aku lalu la di kwsan poliklinik cheras...mula2 aku cari gak mane la poliklinik cheras yg org cite "keras sgt"...sampai2 je,dah xde...sbb pe..?tgk gmbar kat bwah ini...

so ni la kesan pembinaan di tpak poliklinik cheras...so dah xde pe2 yg tinggal kat sini...

tinggal "rangka2" poliklinik tu je skrg ni...try la dtg sini mlm2...

okla,stlah lepak kat situ hampir 5minit gak,aku pun berpikir,nk kemana slpas ini?yela,aku pun leh jd buntu slpas tu,jam hampir pkul 2,pkir nk mkn je time ni,tp tiba2 la plak aku leh teringat kubur cina kat jln bellamy(berhampiran istana negara),sbb dlu kawan aku,Haniss Apek ni cite kat aku,brader2 askar yg b'khdmat kat situ kena kcau kat situ waktu time training..

so aku pun agak interest cite die,maka dgn pntas,tgk meter minyak yg masih byk lagi,trusla aku gerak ke jln bellamy tu...hmpir 10mnit gak timing nk ke sana,aku pun lupa2 ingat plak tmpt ni,yela,last skali pergi sini pda thun 2002,time tu darjah 6,wat kem biro tatanegara kat sini,so mula2 smpai sini mcm rase salah pun ada,yela,byk sgt bangungan yg berubah kat sini...

ni gmbr rmh yg prnh bdk2 klas aku diami dlu(dibelakang pokok tu...hahahaha xnmpk)

ni plak dlu gaung gelap kat sini..dah dipagar,xtau pe yg diorg nk wat kat dlm tu...

jalan lengkok bellamy,menuju ke balai polis disitu...

so,mula2 aku usha la bangungan2 yg prnh aku pergi dlu,sperti rmh kediaman disitu,surau,n paling aku terkejut,dewan untuk kitorg wat aktiviti dlu dah jdi sekolah...hahaha...so aku pun teruskan p'jlnan ke kubur itu...

ni la kubur cina kt blkg area istana negara(teringat kes jaabar kena tido kat sini)

ni la tmpt yg dlu nye dewan aktiviti,skrg dah jdi supermarket n skola kat situ...

ni la tapak skola yg masih blom siap lagi(myb skrg dah 89%siap kot..)

so,aku gerak ke depan balai polis situ,then terjmpa 1 kuil india kat situ...besar gak,tp mcm xde org je kat area ni,so aku ternampak la 1perkampungan cina di lorong blkg slpas lintas kuil india disini...mula2 nk lalu sini,takut gak sbb byk gile anjing kat sini,then byk plak pokok2 besar kat sini...

ni la pintu gerbang pertama kubur cina yg aku jmpa dlm perkampungan cina tu..

ni mcm tugu peringatan je...

ni la diantara pokok2 besar yg mmg menyeramkan aku(blom waktu mlm lagi,pergh!!!)

pintu gerbang yg sudah berhampiran dgn kubur cina tu(palang tu menandakan xde sbrg kenderaan boleh masuk dlm ini...)

ni la persimpangan yg dikhabarkan "berhantu" disini...

then aku pun teruskan prjlnan aku masuk ke dlm perkampungan cina tu...then baru la aku TERJUMPA....

KUBUR CINA!!!
xde la rase seram sgt pun,just aku kna hati2 kat sini,sbb aku sorg je,mane de teman,then kat sini kwsan polis,tkut2 polis tahan aku lgi je,lpas tu aku teruskan p'jlnan ikut simpang kanan dlu...time dah masuk dlm kwsan tu,aku terjumpa LAGI BEST...


TENTERA MERAH!!!(sbb warna batu kubur die warna merah,sbb pe warna merah tu aku tau)

byk x tentera merah kat sini...?klu usha btol2 gmbr dlm ni,smpai hujung dlm tu kubur tentera merah ni..panjang dan byk tu...then sedar xsedar...leh smpai kt gmbr bwah ni...

penghujung jalan kat dlm simpang kanan tu...

pergh,tgk mcm ni pun dah agak seram(xseram sgt sbrnya klu tgk dlm gmbr,so dtg la sini waktu mlm)...so aku pun xnk meneruskan untuk masuk kedlm semak2 tu,then aku patahbalik kluar dari area perkampungan cina n kubur2 ni n kubur TENTERA MERAH ni...

mcm ne...?byk x TENTERA MERAH kat sini...?

so ni la papan tanda jln sini...JALAN BELLAMY

so,aku tgk jam kat handphone,menandakan waktu pukul 3...dah lpas waktu mkn tgh hari ni,lapar plak...so slpas "mengunjungi" tmpt2 bersejarah hantu ni,aku pun balik rumah...untuk melihat gmbr2 yg telah aku ambik dari zoo negara,bukit antarabangsa,HT,kubur kristian,poliklinik cheras dan jalan bellamy ini...so mari lihat pe comment aku pasal "Road Tour At Kl"...haahhaha

Faisal Awiengs:erm mula2 dah xjumpa tmpt yg hendak ditujui,rumah doktor frenzy kat blkg zoo negara,leh la plak terlajak masuk ke kampung kemensah,then tgk keadaan bukit antarabangsa skali lagi,dpat tgk HT pada waktu siang..hahaha...then pergi kubur kristian kat kmpg cheras baru,poliklinik cheras yg skrg dah xde,dan destinasi terakhir,Kubur cina di jalan bellamy.Dapat pengalaman pergi tmpt2 ni sorang2,dan xde pe2 yg ganggu aku ketika haritu...

Final Comment:okla,stlah penat bergerak ke byk tmpt arini,aku terus balik rmh,xlama kemudian,aku masuk blik tmpt aku study,then time tu aku pergi skali lagi ke rmh mona fandey di sek12,s.alam,tp pada waktu pagi bersama lemon,untuk melihat keadaan rmh tu pada waktu siang..yela...mlm2 pe nampk..so bacala dan tgkla dengan cermat dan perlahan2 ye...

Wa Caya Sama Lu!!!
Dari Faisal Awiengs

4 comments:

Hunny Kitty said...

ai penah pegi umh dokto frenzy kat uk tuh.....tapi sekalik tu je la sebab ada sorang member kerasukan lepas mengexplore tangga kat area blakang umh tu....sekian

faisal awiengs said...

ah...?really...?wow...mcm ne rmh tu eh..?leh bgi skit gambaran nye kat saya..?

SharkZ said...

doktor frenzy tu saper?ape cerita pasal rumah dia??

syahir said...

baru2 ni sy pergi umah dr.frenzy kt blakang zoo tu hari rabu minggu lepas 19/01/2010, kul 2am..tp x taw btol ke x umah dia, coz umah ni cam pelik ckit,msk jew dlm pagar ada porch kereta,umah x de...rupe2 nye umah dia kt bawah,kene turun tangga...umah tu ke??